Fuerteventura

Wejście na wulkan Calderon Hondo

O wulkanie Calderon Hondo mówi się, że jest klasycznym wulkanem jak z obrazka. W związku z tym, że jest efektem jednych najmłodszych erupcji na wyspie sprzed kilku tysięcy lat, zachował krater, do którego można nawet zajrzeć.

Calderon Hondo znajduje się w miejscowości Lajares na północy wyspy, przy drodze wyjazdowej z wioski (FV-109) w kierunku Majanicho. Przy ostatnich zabudowaniach zobaczymy knajpkę „Fuerte Vida” po lewej stronie, kilkadziesiąt metrów po prawej szerokie pobocze. W tej okolicy należy zostawić samochód i ruszyć na szlak.

Początkowo ścieżka prowadzi nas w kierunku wulkanu Moñtana Colorada, cel wyprawy jest jeszcze niewidoczny.

Po kilkuset metrach, u stóp Moñtana Colorada, szlak rozwidla się. Należy iść w prawą stronę wędrując wokół wulkanu. Na jego zboczu zobaczymy duże ilości wulkanicznego żwiru w odcieniach żółci i czerwieni, który przybierał kolory w zależności od rodzaju utleniających się związków w czasie erupcji wulkanicznych. Kolorowy żwirek od lat wykorzystywany jest na Wyspach Kanaryjskich w rolnictwie. Jego duże ilości rozsypywane są na polach wokół roślin uprawnych – w ten sposób zabezpieczane są uprawy, a ziemia nie traci wilgoci.

Po lewej zbocze wulkanu Montana Colorada (czy Wy też widzicie tu serce?), po prawej fragment krateru Calderon Hondo

Następnie są jeszcze dwa rozwidlenia – tu należy trzymać się lewej strony. Jeśli zdecydujecie się odbić  w prawo, czekają na Was widoki na rozległe obszary północno – zachodniej części wyspy, a także szlak prowadzący do wulkanu Bayuyo i dalej – aż do Corralejo.

W tej okolicy powinniście dostrzec całą masę pręgowców berberyjskich. Jest ich tutaj wyjątkowo dużo.

Wyznaczony szlak pokryty jest kamieniami i płytami bazaltowymi. Nie jest t trudna trasa. Wznosi się ona w górę bardzo stopniowo. Dróżką poruszają się bez problemu nawet rodziny z młodszymi dziećmi, ale nie jest to droga, na którą można by zabrać dziecięcy wózek. Ostatnie kilkadziesiąt metrów to wejście po schodach na górę. Na szczycie wulkanu na wysokości 278 m. n.p.m. zawieszona jest niewielka platforma widokowa. Stojąc na niej zobaczymy wnętrze krateru oraz rozległą panoramę na północne i zachodnie wybrzeże.

Pokonanie całej trasy i powrót do punktu wyjścia zajmuje spokojnym tempem około 1,5 godziny. Łączna długość drogi to niespełna 6 km.